Altijd een vertrouwelijk gesprek op de werkvloer

Ruim een miljoen mensen hebben op hun werk wel eens te maken gehad met pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie, zo blijkt uit onderzoek. Het is nog altijd niet gelukt om ongewenst gedrag op de werkvloer drastisch te verminderen. Tweede Kamerlid Maatoug (Groenlinks-PvdA) hoopt dit te kunnen veranderen met haar initiatiefwetsvoorstel om de Arbeidsomstandighedenwet te wijzigen en een vertrouwenspersoon op de werkvloer verplicht te stellen.

Het wetsvoorstel

Het voorstel verplicht werkgevers een vertrouwenspersoon aan te stellen zodat ongewenst gedrag op de werkvloer kan worden teruggedrongen en een veilige werkomgeving voor alle werknemers wordt gecreëerd. Dit mag ook een externe vertrouwenspersoon zijn, die niet in dienst is bij de organisatie. Dit zou vooral voor kleine bedrijven een oplossing zijn die niet de mogelijkheid hebben om een interne vertrouwenspersoon aan te wijzen. De verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen geldt niet voor werkgevers met minder dan 10 werknemers.

Taken vertrouwenspersoon

In de Arbeidsomstandighedenwet zullen volgens de wijziging een aantal basistaken voor het vertrouwenspersoon worden opgenomen zoals:

  • Het opvangen, begeleiden en adviseren van de werknemer en zo nodig doorverwijzen naar een professionele hulpverlenende instantie.
  • Het zo nodig inschakelen van een deskundige of bemiddelaar bij conflicten die verband houden met ongewenste omgangsvormen.
  • Het signaleren van knelpunten in de uitvoering van het beleid en het verstrekken van inlichtingen over de mogelijkheden tot voorkoming en bestrijding van ongewenste omgangsvormen.
  • Het jaarlijks uitbrengen van verslag van bevindingen aan de werkgever en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.

De vertrouwenspersoon moet beschikken over voldoende deskundigheid en ervaring en daarin ondersteund worden door de werkgever. Het wetsvoorstel bepaalt ook dat de werkgever de onafhankelijke positie van de vertrouwenspersoon moet waarborgen en dat deze zijn functie zelfstandig moet laten vervullen. Daarnaast geldt dat de vertrouwenspersoon ten aller tijde een geheimhoudingsverplichting heeft.

Het wetsvoorstel biedt ruimte en vrijheid voor werkgevers om het aanstellen van een vertrouwenspersoon goed te regelen.  Het initiatiefwetsvoorstel is door de Tweede Kamer aangenomen en ligt voor toetsing en beoordeling klaar bij de Eerste Kamer.

Advies nodig?

Heeft u vragen over dit onderwerp of heeft u zelf te maken met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wij helpen u graag, zowel in het Nederlands als in het Engels.

Indien u via ons online contactformulier of direct telefonisch contact opneemt (tel. 020 – 68 98 123), bespreken wij graag met u hoe wij u van dienst kunnen zijn.